Ön nincs bejelentkezve
Bejelentkezés Regisztráció

Szénkefék VI. – Kevésbé gyakori nyomok az érintkező felületén

Az elektromos kéziszerszámok szellőzőrendszere által beszívott környezetből származó levegő elengedhetetlen a motor hűtéséhez. Ha azonban szennyezett, akkor a motor egyik legnagyobb ellensége. Bár a szellőzőnyílások szerkezetileg úgy vannak elhelyezve az elektromos kéziszerszám burkolatában, hogy a szennyeződés forrásától a lehető legtávolabb legyenek - vagyis a lehető legtávolabb a betétszerszámtól -, a porszemcsék mégis bejutnak a szerszámba.

Különösen a sarokcsiszolók vannak leginkább kitéve ennek a "munkakörnyezetnek" - a vágás vagy a csiszolás nagyon erős por örvénylést eredményez az elektromos szerszám körül. Az építkezési anyagok porfelhőiről van szó (1. ábra), amelyek bár elektromosan nem vezetők, gyakran erősen abrazív hatásúak - részecskéik mind a szénkeféket, mind a kommutátort csiszolják. Semmivel sem jobb a fémek vágása és csiszolása során keletkező "fémes" por - bár általában kevésbé intenzíven koptat, elektromosan vezető, és rövidzárlatot okozhat a motor legérzékenyebb területein. Ebből a szempontból minden elektromos kéziszerszám jobb helyzetben van, mint a sarokcsiszoló. Fúrókalapáccsal történő munkavégzéskor például a por örvénylése nagyságrendekkel kisebb, a szablyafűrésszel történő fűrészeléskor pedig gyakorlatilag nincs por. A szablyafűrész vágás közben főként nagyobb forgácsokat (fűrészport) termel, amelyek nem lebegnek a levegőben, hanem súlyuknál fogva a környező felületekre hullanak, és sokkal kevesebb potenciális egészségkárosodást okoznak.

1. ábra. Örvénylő por beton sarokcsiszolóval történő vágásakor

1. ábra. Örvénylő por beton sarokcsiszolóval történő vágásakor

A beszívott por a csúszó érintkező felület mindkét komponensén - a szénkeféken és a kommutátoron - nagyon világos nyomokat hagy karcolások és barázdák formájában.

2. ábra. Megégett élek

2. ábra. Megégett élek

Azért, hogy a szénkefén található nyomok között a lehető legjobban tudjunk tájékozódni, ebben a cikkben a kevésbé gyakori nyomokról lesz szó. Ez nem jelenti azt, hogy ezek nem komolyak. Ezért is jó ötlet időről időre ellenőrizni a csúszó érintkező felületet - a sarokcsiszolóknál gyakrabban, mint bármely más elektromos kéziszerszámnál.

Amikor egy szénkefén égett éllel találkozik (2. ábra), az általában a hátsó él, vagyis az, amelyik a kommutátor forgatásához képest nem elöl van.

Ez a nyom szinte mindig a kommutátoron látható, sokszor nemcsak a lamellák hátsó élén, hanem azok teljes felületén (3. ábra). A valószínű ok a szerszám túlterheléséből adódó szikraképződés (ha a szénkefék eredetiek) és/vagy a rossz kommutáció, ha a szénkefék "kitudjamilyenek".

Ha ezeket a jeleket nem veszik figyelembe, a kommutátor súlyos károsodását okozhatják. A megoldás a szénkefék eredetiségének ellenőrzése, ha kétségek merülnek fel, a szénkefék cseréje újakra, és nem túlterhelni a szerszámot - például ne fúrjon egész nap egy SDS-plus fúrókalapáccsal olyan átmérőjű lyukakat, amelyekhez erősebb SDS-max kalapácsok alkalmasabbak.

3. ábra. A kommutátorlamellák megégése

3. ábra. A kommutátorlamellák megégése

4. ábra. A felszínen lévő mélyedések

4. ábra. A felszínen lévő mélyedések

A szénkefe felületén lévő mélyedések (4. ábra) a kefe alatti erős szikrázás eredményei. Ezt a rossz minőségű szénkefe (különösen a szerkezeti inhomogenitás tekintetében) és/vagy a túl nagy áramterhelés okozza - tehát pontosan ott tartunk az okokkal és azok megoldásával, mint az előző esetben.

Ha a szénkefék felületén megjelenő mélyedések kísérőjelenségeként a kommutátoron világos foltok vannak (5. ábra), akkor ez valószínűleg a szerszám túlterhelésével kapcsolatos túlzott ívképződés miatt van. Ha azonban a foltok csak a kommutátoron vannak, de a szénkeféken nincsenek mélyedések, a lehetséges ok a kefe és a kommutátor közötti elégtelen vagy instabil érintkezés. Ellenőrizni kell a kefére ható rugónyomást és a szénkefe stabilitását a tartóban.

A szikrázás a kefe alatt hajlamos tönkretenni a filmet és következésképpen megrongálni a kommutátort, így az ilyen jelek nem maradhatnak észrevétlenek.

5. ábra. Világos foltok a kommutátor felületén

5. ábra. Világos foltok a kommutátor felületén

6. ábra. Réz darabkák a felületen

6. ábra. Réz darabkák a felületen

Ha rézdarabkák jelennek meg a szénkefe felületén (6. ábra), akkor ez rosszat jelent. Ez a kommutátor jelentős kopását jelzi, és szinte mindig komoly problémáról van szó, amely nem tűr halasztást.

A szénkefe felületén megjelenő bármilyen, szabályos vagy szabálytalan alakú, sárga vagy sárgásbarna színű gyanús foltok azt üzenik, hogy a kefe a kommutátor felületéről rezet vesz fel.

A kefe felületén lévő réz részecskék jelenségének szinte biztos velejárója a réz összegyűllése a kommutátoron (7. ábra). A réz a lamellák szélére "vándorol", ahol felhalmozódik, és idővel befedi a szigetelő csillámot. Ez elektromosan összeköti a szomszédos lamellákat és rövidzárlatot okoz.

A leggyakoribb ok a helytelen (túl kemény) szénkefe. Ennek a folyamatnak a megállításához a szénkeféket ki kell cserélni, és a kommutátorlapátok éleit le kell sarkallni (megmunkálni). Ha ez nem segít, akkor az ok vagy a kommutátor felületén lévő rossz minőségű film, vagy a csúszó érintkező felület magas hőmérséklete (ez a réz megolvadásához vezet), amelyet általában a szerszám túlterhelése okoz.

7. ábra. Réz összegyűllése

7. ábra. Réz összegyűllése

8. ábra. Két árnyalat a felületen

8. ábra. Két árnyalat a felületen

Két vagy több árnyalat az érintkező felületen (8. ábra) a kommutátor elégtelen vagy helytelen kommutációjának bizonyítéka, és a legvalószínűbb ok a nem megfelelő szénkefék.

Ezt nem szabad "csak úgy" hagyni, a szénkeféket ki kell cserélni, más megoldás nincs. És lehetőleg eredetiekre - az Ön érdeke, hogy a szerszám minél tovább zavartalanul működjön.

Ha egy él hiányzik a szénkeféről (9. ábra), az általában a kefe elülső (homlokfelületi) oldaláról hiányzik. A megfelelő szó erre a verzióra a "brutális" kellene, hogy legyen. A hiányzó rész valószínűleg letört, és remélhetőleg nem okozott komolyabb sérülést a motorban.

Az ok általában a kommutátor felületének nagyon elhanyagolt állapota, ami a legtöbb esetben az elektromos kéziszerszámon első ránézésre is látható. Kiálló szigetelés (csillám) a lamellák között, a rotorcsapágyak nagy radiális játéka által okozott abnormális radiális ütés a kommutátoron, magának a szénkefének az instabil rögzítése stb. - ez csak egy durva felsorolása a lehetséges okoknak. Ez az állapot költséges javítást igényel, ami gyakran nem megtérülő anyagi ráfordítás.

9. ábra. Hiányzó él a csúszó érintkező felületről

9. ábra. Hiányzó él a csúszó érintkező felületről

Zárszó

A szénkefékről szóló cikksorozatban többször is hangsúlyt kapott az eredeti szénkefék használata. Részletesen írtunk a szénkefék anyagairól is, hogy világossá tegyük, miért fontos ez. Ha újra elolvassa ezt a cikket, megtudja, hogy mennyi probléma elkerülhető csupán a megfelelő szénkefék használatával. Nem, nem azért írunk erről, mert az a célunk, hogy több szénkefét adjunk el - hanem azért, hogy Önnek tovább tartsanak az általunk gyártott szerszámai, és meghozzák azt a hasznot, amiért megvásárolta őket. És ha egyszer egy szénkefén olyasmit talál, amiről itt nem esett szó, írjon nekünk egy sort. Szívesen segítünk Önnek, ha tudunk - elvégre mi is egész életünkben tanulunk.

Kulcsszavak: szénkefe, csúszó érintkező felület, kommutátoros motorok, univerzális motorok, elektromos kéziszerszámok javítása

Források:
A HERMAN cég belső műszaki és oktató dokumentációi
Helwig Carbon: The Helwig Commutator Condition Guide: https://www.helwigcarbon.com/wp-content/uploads/2018/07/comm-condition-guide-broch-ta4-hi-res-web.pdf
Mersen carbon brush technical guide: http://www.tekhar.com/Programma/Mersen/5-carbon-brush-technical-guide-mersen.pdf
Morgan Carbon Brush : Technical Handbook https://www.morgancarbon.com/gb/files/morgancarbon-gb/Technical_Handbook.pdf


Szerezzen egy 4.000 Ft értékű kupont egyszerűen:

1. Értékelje a cikket
Értékelés hozzáadása

2. Válaszoljon helyesen a kvíz kérdésekre
Indítsa el a kvízt

Cikkek recenzió

    Ezt a cikket még senki nem értékelte. Legyél az első!

Következő cikk

HERMAN – a világszínvonalú szlovák márka

A Herman Slovakia Production s.r.o. története 30 évvel ezelőtt kezdődött. A vállalat iránya azonban teljesen más volt, mint amit ma ismerünk. 1992-ben a vállalat szerény helyiségekben kezdte meg az elektromos alkatrészek értékesítését, amelyekből akkoriban hiány volt a piacon.

Válassza ki a saját országát
Válassza ki a országot, ahová a rendelés kézbesítését szeretné
×