Ön nincs bejelentkezve
Bejelentkezés Regisztráció

Szénkefék V. – Gyakori nyomok az érintkező felületén

Gyermekkoromban, amikor May Károly könyveit olvastam, legjobban két dolgot csodáltam az indiánokban: ha ígéretet tettek, azt mindig betartották (nem volt szükségük szerződésekre vagy ügyvédekre), és hogy tudtak nyomokat olvasni. Az indián (1. ábra) leugrott a lóról, letérdelt, és a nyomokból kiolvasta például a következőt: két férfi, valószínűleg fehér emberek, erre jártak úgy öt órával ezelőtt, nagyon siettek, és az egyikük kissé sántított a jobb lábára.

Soha nem tanultam meg az emberi nyomokból olvasni, nem is volt rá szükségem. De nézzük meg együtt azokat a „nyomokat“, amelyekből mindenkinek megéri olvasni, akinek az elektromos kéziszerszámokkal végzett munka a "mindennapi kenyeréhez" tartozik.

A szénkefén lévő nyomok fontos üzenetekkel bírnak, és jelként tekinthetők arra nézve, hogy minden úgy van-e a motorban, ahogyan lennie kell.

Gyakran a feltételezésünket a kommutátor felületén lévő nyomok segítségével is ellenőrizhetjük. Mint már tudjuk, ezek együtt csúszó érintkező felületet alkotnak, és a két alkatrész között csak egy néhány mikrométer vékony réteg van, amit filmnek vagy patinának nevezünk.

Tudni olvasni ezeket a nyomokat már fél siker - a siker másik fele pedig az, hogy megtegyük, amit meg kell tennünk.

1. ábra. Egy indián olvas a nyomokból

1. ábra. Egy indián olvas a nyomokból

Itt az ideje, hogy tegyünk valamit, vagy még várhatunk? Akut állapotról van szó, és azonnal javítani kell, hogy megelőzzük a további romlást és a felesleges károkat? A válaszok ebben a cikkben találhatók.

2. ábra. A szénkefe érintkezési felülete

2. ábra. A szénkefe érintkezési felülete

A szénkefe felülete

A szénkefe érintkezési felületét (2. ábra) ebben a cikkben leegyszerűsítve felületnek nevezzük.

Az ideálisan sima felület ritka. Logikusan az első pillantásra azt kellene jeleznie, hogy a motor úgy működik, ahogyan kell - de a "mindent csak mértékkel" szabály itt is érvényes. Valójában a máz simaságú vagy tükörszerű felület esetében nagyon valószínű, hogy a szénkefe túl kemény. Ellenőrizni kell, hogy nem hoz-e létre barázdát a kommutátorban. Ha a kéziszerszámban az eredeti szénkefe van, akkor ez az állapot csak átmeneti, és nem kell vele foglalkozni.

Gyakoribb a struktúrált felület (3. ábra). Ez azt jelenti, hogy minden rendben van. A felületi struktúra kinézete kéziszerszámonként eltérő lehet, de a lényeg az, hogy egyenletesnek tűnik, és nincsenek benne árnyalatok vagy repedések.

Karcolások és barázdák

A elektromos kéziszerszámok szénkeféi által kibocsátott legfontosabb jelek közé tartoznak a karcolások és a barázdák. Ezek a csúszó érintkező felület mindkét komponensén megtalálhatóak, és a szénkefe és a hozzá tartozó kommutátor felületének különböző mértékű sérülését jelentik. Ezek ártalmatlan, finom felületi karcolásokként kezdődnek - néha inkább vonalakra emlékeztetnek, és javíthatatlan barázdákká alakulnak a végén.

3. ábra. Struktúrált felület

3. ábra. Struktúrált felület

4. ábra. Finom felületi karcolások

4. ábra. Finom felületi karcolások

A szemmel látható, de nem tapintható finom felületi karcolások a 4. ábrán láthatóak. Olyan, mint egy karosszéria felülete - bizonyos megvilágításban látjuk a karcolást, de az ujjbegyünkkel nem érezzük az egyenetlenséget. Egy ilyen szénkefe (egyenlőre) úgy működik, ahogyan kell, és nincs ok az aggodalomra. A biztonság kedvéért azonban újra meg kell vizsgálni (pl. tíz óra gépüzem után) a csúszó érintkező felületet. Ilyenkor ellenőrizni kell, hogy nem történt-e romlás, és hogy a finom felületi karcolások nem alakulnak-e át felületi barázdákká.

Megfelelően működő motornál az ilyen felület a leggyakoribb.

A jó csúszó érintkező felület egyértelmű bizonyítéka a patinás színű kommutátorfelület (5. ábra). Gyakran találkozunk világosabb vagy éppen ellenkezőleg, sötétebb színű felülettel.

A kommutátorfelület különböző árnyalatai nem jeleznek mást, mint hogy túl száraz környezetben (világosabb árnyalat) vagy éppen ellenkezőleg, nedvesebb környezetben (sötétebb árnyalat) történt a munkavégzés. Ez egy átmeneti jelenség, amelyet a légköri hatások okoznak, és a környezet változásával változik. Ami fontos, az a foltok nélküli, egyenletes elszíneződés - ez mindig jó jel, függetlenül attól, hogy szénkeféről vagy kommutátorról van szó.

5. ábra. A kommutátor felületének patinás színe

5. ábra. A kommutátor felületének patinás színe

6. ábra. Patinás felület sávokkal

6. ábra. Patinás felület sávokkal

A sávokból álló film (6. ábra) olyan eset, amely ebbe a kategóriába sorolható, azzal a feltétellel, hogy tapintással nem észlelhető nyomokról van szó, amelyek csak színben vagy szélességében különböznek.

Az ilyen felületetet okozhatják légköri hatások, főleg vegyi anyagok gőzei, vagy a motor elégtelen terhelése. A munkakörnyezet megváltoztatásával, kizárásos módszerrel meghatározható a valódi ok.

Itt véget érnek a szénkefe és a kommutátor helyes működésére utaló nyomok, és kezdődnek a problémák, amelyeket meg kell oldani..

A finoman barázdált felület (7. ábra) az előző eset kedvezőtlen folytatása. Leggyakoribb oka a gép finom porral szennyezett környezetben történő üzemeltetése, de keletkezhet a túlzott szikrázásból vagy a kefék átmeneti alulterheléséből is. A vájatot nem csak világosan látjuk, hanem tapintással is érezzük.

Az ujjbegyünkkel könnyen érzékelhetjük a barázdákat, amelyek körülbelül olyan mélyek, mint egy emberi hajszál vastagsága. A szánkefén lévő barázdák megegyeznek a kommutátor felületén lévő barázdákkal, így a mélységüket kényelmesebb a kommutátoron tapintással vizsgálni.

Ez az állapot nemcsak elhanyagolt ellenőrzés miatt keletkezhet, hanem a munkakörnyezet hirtelen megváltozásából is adódhat.

7. ábra. Finom felületi barázdák

7. ábra. Finom felületi barázdák

Néha tehát csak átmeneti jelenségről van szó, amelyből azonban világossá kell válnia számunkra, hogy a szerszámot - legalább sűrített levegővel - ki kell tisztítani. Ilyen karbantartás nélkül az elektromos kéziszerszám motorja feltartóztathatatlanul olyan szakaszhoz közeledik, ahonnan már csak egy lépés az akut meghibásodás.

8. ábra. Erősen barázdált felület

8. ábra. Erősen barázdált felület

Az erősen barázdált felület (8. ábra) már a "klinikai halál" stádiuma, és azt jelenti, hogy ha nem teszünk semmit, akkor a motor halála karnyujtásnyira van. Ezt a súlyos problémát az okozta, hogy a szénkefék és a kommutátor által küldött jeleket és a rajtuk lévő nyomokat nem észlelték vagy figyelmen kívül hagyták, és a kéziszerszámmal karbantartás nélkül tovább dolgoztak.

A csiszolópor részecskéi belevágták magukat a kefék és a kommutátor közötti érintkezési felületbe. Gyakran már késő csak a szénkeféket kicserélni, és még a kommutátor felületének alapos tisztítása és kezelése sem segít, de a rotor cseréje szükséges a szénkefékkel együtt.

Ha ezt nem teszi meg, akkor könnyen lehet, hogy a motor még néhány órán át menni fog az utolsó erejéből. Viszont ez biztosan érezhető lesz a teljesítményén - ne csodálkozzunk, elvégre az utolsókat rúgja, és ebben a műszaki állapotban további károkat okozhat.

A szénkefék befejezik a művüket - legyalulják és tökéletesen tönkreteszik az egész kommutátort, amely úgy fog kinézni, ahogy a 9. ábrán látható - vagy nagyon hasonlóan.

9. ábra. Tönkretett kommutátor

9. ábra. Tönkretett kommutátor

És mi következik ez után...

A mindennapi valóság a következő: elküldi a szerszámot a szervizközpontba, és ingyenes javítást kérvényez (elvégre a szerszám még garanciális!), felháborodik az árajánlaton, panaszkodik a rossz minőségre, és arról beszél, hogy milyen keveset dolgozott vele, és azonnal tönkrement...

10. ábra. Elhanyagolt állapotban lévő elektromos kéziszerszámok

10. ábra. Elhanyagolt állapotban lévő elektromos kéziszerszámok

Az első javításnál csak kivételes esetekben járunk el ilyen szigorúan - vagyis csak akkor, ha a kéziszerszám valóban nagyon rosz műszaki állapotban van, és nyilvánvaló, hogy "valaki" nagyon mostohán bánt vele. Azt is elismerem, hogy van egy listánk a "szerszámrongálókról" - ide tartoznak a taníthatatlan ügyfelek. A legtöbb esetben a kéziszerszámok nincsenek műszakilag veszélyes állapotban, viszont az elhanyagolt karbantartás jelei láthatóak. Nézzem meg néhány példát a 10. ábrán. Mit gondolna Ön az ilyen állapotban javításra érkezett elektromos kéziszerszámokról?

Célunk elsősorban a megelőzés, nem pedig a szerszámok gondolkodás nélküli javítása "vakon és süketen". Minden egyes szervizbeavatkozásnál tájékoztatjuk Önt a meghibásodások lehetséges okairól, és megpróbálunk tanácsot adni, hogyan előzheti meg a meghibásodásokat a jövőben. De Önnek is ki kell vennie a részét a munkából - tegyen rendet a munkahelyén, és oktassa a kéziszerszámok karbantartásáért felelős embereket. Végül is - az Ön pénzéről van szó - mi csak takarékoskodni próbálunk vele.

Kulcsszavak: szénkefe, csúszó érintkező felület, kommutátoros motorok, univerzális motorok, elektromos kéziszerszámok javítása

Források:
A HERMAN cég belső műszaki és oktató dokumentációi
Helwig Carbon: The Helwig Commutator Condition Guide: https://www.helwigcarbon.com/wp-content/uploads/2018/07/comm-condition-guide-broch-ta4-hi-res-web.pdf
Mersen carbon brush technical guide: http://www.tekhar.com/Programma/Mersen/5-carbon-brush-technical-guide-mersen.pdf
Morgan Carbon Brush : Technical Handbook https://www.morgancarbon.com/gb/files/morgancarbon-gb/Technical_Handbook.pdf


Szerezzen egy 4.000 Ft értékű kupont egyszerűen:

1. Értékelje a cikket
Értékelés hozzáadása

2. Válaszoljon helyesen a kvíz kérdésekre
Indítsa el a kvízt

Cikkek recenzió

  1. Varga Zoltán

    Túlzó. Csak nagy értékű szerszámoknál éri meg gyakran cserélgetni a szénkefét. A barkácsgépek árához képest drágák a szénkefék.

Következő cikk

Válassza ki a saját országát
Válassza ki a országot, ahová a rendelés kézbesítését szeretné
×