Ön nincs bejelentkezve
Bejelentkezés Regisztráció

Ismerje meg a szénkefe nélküli elektromotort

Mit gondol, jogosan alkalmazzák egyre gyakrabban a szénkefe nélküli motort az akkus szerszámoknál? Teljesítmény és karbantartás szempontjából ez a motor jelentős előrelépést jelent.

Ahhoz, hogy megértsük a szénkefe nélküli motor működési elvét, először el kell magyaráznunk, hogyan működik az elődje, a szénkefés elektromotor.

 

1. ábra. Egy egyenáramú szénkefés motor működése

1. ábra. Egy egyenáramú szénkefés motor működése

Az egyenáramú szénkefés motor

Két részből áll: a sztátorból és a forgórészből. A sztátor általában állandó mágnesekből, a forgórész pedig mágneses mezőt létrehozó tekercsekből áll.

A tekercsek elektromos végződéseit kivezetik a kommutátorhoz, amelyhez a szénkefék vezetik az elektromos áramot. A tekercsek mágneses mezőt hoznak létre, amely a rotor forgó mozgását hozza létre. A szénkefés motor előnye, hogy a forgórész forgási sebessége egyenesen arányos a tekercsekben folyó áram nagyságával. Tehát minél nagyobb az áram, annál nagyobb a sebesség és fordítva. Ezeket a motorokat még mindig használják az akkumulátoros szerszámokban, de fokozatosan felváltják őket a szénkefe nélküli motorok.

 

A HERMAN AXSP 1800 csavarhúzóból származó egyenáramú szénmotor sztátor (1), forgorész (2) és kommutátor (3)

2. ábra. A HERMAN AXSP 1800 csavarhúzóból származó egyenáramú szénmotor sztátor (1), forgórész (2) és kommutátor (3)

 

 

3. ábra. BLDC motor, amelyben az áram szekvenciálisan folyik az egyes tekercseken

3. ábra. BLDC motor, amelyben az áram szekvenciálisan folyik az egyes tekercseken

Szénkefe nélküli motor - BLDC (Brushless DC)

A BLDC motor az egyenáramú szénkefés motorokhoz hasonlóan két részből áll: a forgórészből és a sztátorból. Ebben az esetben a forgórész állandó mágnesekből, a sztátor pedig tekercsekből áll. Pontosan az ellentéte a szénkefés motornak. Mivel ebben az esetben a tekercs a motor álló része, nem kell forognia. Ezért nem olyan nehéz elektromos áramot vinni rá, mint a szénmotor esetében, ahol az elektromos áram forgórészre vezetéséhez szénkeféket kellett használni.

A BLDC nem használ szénkeféket, ezért nincs szikrázás és súrlódás. Ez a teljesítmény szempontjából nagyon fontos. A vezérlőelektronika úgy kapcsolja az elektromos áramot a sztátor tekercseire a megfelelő pillanatban, hogy forgó mágneses mezőt hozzanak létre, és megpörgessék a forgórészt.

 

Az akkumulátoros szerszámok mellett a BLDC motorokat rádióirányítású modellekben, számítógépekben (ventilátorok, merevlemezek), elektromos kerékpárokban, hibrid autókban és elektromos autókban is használják.

 

Összefoglalás:

  Előnyök Hátrányok
Szénkefés motor
  • Évek óta használt, bevált konstrukció
  • Alacsony motorszervizköltségek rendszeres karbantartás mellett
  • A korszerű szénkefék hosszú élettartammal rendelkeznek
  • Szénkeféket kell cserélni
  • Kommutátor kopás
  • Nagyobb súly, nagyobb méretek
  • Alacsonyabb hatékonyság, nagyobb energiafogyasztás
Szénkefe nélküli motor
  • Nagyobb hatásfok, nagyobb nyomaték
  • Jelentősen alacsonyabb energiafogyasztás (akár 50%-kal) - hosszabb üzemidő akkumulátortöltésenként
  • Szinte nincs hőveszteség (nincs szikra, nincs súrlódás)
  • Hosszabb élettartam a szénkefés motorhoz képest
  • Magasabb javítási költségek az elektronika meghibásodásakor
  • Magasabb gyártási költségek

 

Források:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Elektromotor
https://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_DC_electric_motor


Cikkek recenzió Értékelés hozzáadása

    Ezt a cikket még senki nem értékelte. Legyél az első!

Következő cikk

Válassza ki a saját országát
Válassza ki a országot, ahová a rendelés kézbesítését szeretné